20 Şubat 2007 Salı

Sürekli Mesleki Gelişim

STE, eğitimini tamamlamış ve tıp mesleğini uygulamasına izin verilmiş bir doktorun, hastaların bakımında kendisini yenilemek, becerilerini ve profesyonel yeteneklerini geliştirmek ve güncelleştirmek için yaptığı tüm aktivitelerdir. Tıp sürekli değişim gösteren bir bilim dalıdır ve toplumun değişime gereksinimi vardır. Doktorlar da sürekli bir değişim sürecindedir. Tüm doktorların hastalara, ailelerine ve topluma en iyiyi verebilmeleri için mesleki yetilerini geliştirmeleri gereklidir ve bu onların profesyonel sorumluluğudur. Artık hastalar daha bilgilidir ve doktorların güncel kalabildiklerinden emin olmak istemektedirler. Ancak bugün kullanılan STE yöntemlerinin etkinliği tartışmalıdır ve bu konuda yapılmış çalışma sayısı son derece azdır. Örneğin, STE’de en sık kullanılan yöntem olan konferansların etkisi çok yetersizdir, buna karşın uygulamaya dayalı eğitimler veya direkt kuruma ziyaretler daha etkin olmuştur. STE’nin etkinliğini arttırmak konusunda yapılan çalışmalardan çıkan en önemli sonuç, STE’nin tek bir etkin yöntemi olmadığı gerçeğidir. Bundan dolayı, erişkinlerin gereksinimlerine göre öğrenecekleri gerçeği göz önüne alınarak STE programları hazırlanmalıdır. Geleneksel yöntemlerin dışında değişik eğitim yöntemleri kullanılmalı, katılımcılara yöntem seçme hakkı tanınmalıdır. Zaten erişkinler en iyi, kendileri yönlendirildiklerinde, gereksinimini hemen karşılayacaksa, kendi katılımlarıyla, deneyimlerine dayanarak, yansıtılırsa, geribildirim yapılırsa, saygı gösterildiğinde, güven içindeyse, çevre rahatsa öğrenirler. Etkin bir STE planlaması aşamaları :

1. Gereksinimlerin saptanması; Hedef kitlenin gereksinimleri sıklıkla uzmanların duygu ve düşüncelerine göre belirlenir, halbuki eğitilenlerin görüşünü almak çok daha etkin olabilir. Hedef kitle genellikle gereksinimlerini değil isteklerini yansıtır, bu yanlış planlamalara yol açabilir,

2. Eğitim yönteminin seçimi; Kişilerin zaten dergi okuyarak, meslektaşlarıyla görüşerek, astlarına eğitim vererek, problem olgular hakkında okuyarak, internetle, yani kendi yöntemleriyle güncel kaldığı unutulmamalıdır.
Konuşmalar, kalabalık bir gruba bilgi aktardığı için ekonomiktir ve standart dışı bilgi aktarımıyla ilginç hale getirilebilir, ancak tutum değiştirmede etkin olmadığı düşünülmektedir, bu amaçlı düşündüren, paylaşan, tutum değiştiren yöntemler tercih edilmelidir : Uzaktan elektronik ortamda veya yazılı kaynaklı eğitim, bilgisayarlı yöntemler, karma yöntemler vb.

3. Değerlendirme; Tüm STE programları değerlendirilerek daha sonra yapılacak programlar için baz bilgi sağlanmalıdır. Sonuç olarak, kişisel & profesyonel kaynakların en iyi şekilde kullanımı için bilinmesi gereken en önemli gerçek, profesyonel yetide gelişme sağlamanın çok çeşitli faktörlere bağlı olduğudur. Bunlardan biri STE olabilir, ancak bir STE etkinliğini planlarken, erişkin eğitiminin kurallarını hatırlamalıyız ve planlamamızı standart konferans, seminer ve “workshop”larla kısıtlamamalıyız.

Hiç yorum yok: